Sökmotoroptimering (SEO)

SEO bild

Sökmotoroptimering är konsten att ranka högre på det organiska sökresultatet. Vi hjälper din hemsida att ranka högre och då öka trafiken till din hemsida.

SEO bakrund
Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO)

Det görs cirka 50 miljoner sökningar på Google varje dag i Sverige. Vi är alltid uppkopplade på mobilen, datorn och liknande. Därför är det extra viktigt att nå ut där era potentiella kunder är det vill säga Digitalt. Man vill synas så högt upp som möjligt på sökresultaten när en potentiell kund söker på era produkter eller tjänster och är redo att köpa. Konsten att synas högre upp på sökfälten heter Sökmotoroptimering (SEO) eller searchengineoptimization som det heter på engelska.

Hur fungerar SEO?

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att optimera hemsidan för sökmotorer och människor. Googles och andra sökmotorers mål är att göra sina användare nöjda, genom att visa relevanta svar på deras sökfrågor. Google rankar de sidor som möter användarnas önskemål och gör de nöjda. Det finns många olika svar på hur SEO fungerar. Men i korta drag handlar det om att optimera sin sida, för att visa för sökmotorer att det är er sida som är det bästa resultatet för sökfrågan. Sökmotoroptimering bör vara en viktig del av sin marknadsföring oavsett om man gör det själv eller anlitar en seo byrå.

Sökordsoptimering

Målet är inte bara att ranka högre på sökfältet, man ska också ranka högre på sökfrågor som är relavnta för hemsidan och företaget. Om man t.ex. säljer cyklar, då vill man inte ranka när någon söker ”köpa bil”. Det är inte relevant trafik, man vill ha trafik från potentiella kunder. Ett bra sökfråga att ranka på skulle istället vara ”köpa cykel”. Då får man relevant trafik av potentiella kunder.
För att ranka på relevanta sökfrågor, måste man förutom att optimera sidan tekniskt, länkar till sidan och annat viktigt så måste man även se över innehållet av sidan. För att öka relevansen av sidan. Man väljer ut viktiga sökord att ranka på och som ska använda på olika ställen på hemsidan.

Arbetsprocess

Bild höger (SEO byrå)

1. Förberedelse

Vi ställer in Google Analytics, Google Search Console och andra viktiga verktyg för hemsidan för att kunna följa statistiken samt underlätta optimeringen av hemsidan.

2. SEO Analys

Vi gör en SEO analys av nuläget där det gäller, sökord, konkurrens och outnyttjade SEO möjligheter. Vi gör även en teknisk analys av hemsidan.

3. Strategi

Baserat på resultaten av SEO-analysen skapar vi en strategi med mätbara och tydliga mål. Vi sätter ihop en plan för hemsidans SEO och en plan för sökordsoptimering.

4. Optimering

Vi arbetar enligt strategin och planerna med Sökmotoroptimeringen på webbplatsen allt från den tekniska delen av hemsidan till länkar till och från hemsidan (Off Page SEO).

5. Uppföljning och Rapportering

Vi rapporterar om placeringar på sökord, trafik till hemsidan, konverteringar och annat viktigt. Vi gör månatliga uppföljningar med statistik, rapporter samt stämmer av arbetet framåt.

Varför anlita en SEO byrå?

För att öka antalet potentiella kunder ska man ranka högre upp på sökfältet. Det är större chans att potentiella kunder klickar på er hemsida om ni rankar högre. För att ni inte ska gå miste om potentiella så hjälper vi er med just att ranka högre med hjälp av sökmotoroptimering (SEO). Till viss del så klarar man det på egen hand, men för att ranka högre krävs mer än bara till viss del. Man ska kunna följa upp optimeringarna och SEO för att se vilka förändringar som krävs. Man måste även hålla sig uppdaterad om förändringar hos Google och deras algoritmer. Som SEO byrå håller vi oss uppdaterade och gör allt för att ni ska nå era mål digitalt. Vi som seo byrå ser till att ni inte går miste potentiella kunder från det organiska sökfältet.

Vanliga frågor angånde sökmotoroptimering (SEO)

Vilka faktorer påverkar SEO?

Vid varje sökning som görs tar Google tar hänsyn till många faktorer. Relevansen av din hemsida för sökfrågan är en av de och det finns mycket som kan göra din webbsajt mer relevant och mindre. Men det är inte bara det som sker på din hemsida som spelar roll. Google tar även hänsyn till de som gillar din sida dvs. hur populär din sida är.
Vi delar in sökmotoroptimeringen i tre delar: arbetet du gör på din webbsajt ”On Page”, det tekniska på hemsidan samt arbete som sker utanför din webbsajt ”Off Page”.

Hur vet jag om länkar är bra/dåliga för SEO?

Det är endast Do-follow länkar och som Google följer och ger någon länkkraft, No-follow å andra sidan följer inte Google och ger då ingen länkkraft. Därför ska man få in länkar som är Do-follow för att det ska ge något för sökmotoroptimeringen.
När det gäller kvaliteten av länkarna få man se över förtroendet av domänen och om innehållet på hemsidan är relevant till ditt innehåll.

Mer än en SEO byrå

Förutom Sökmotoroptimering (SEO), erbjuder vi annat som hjälper ditt företag att lyckas digitalt. Vi erbjuder Digital Strategi, Google ADS, Sociala medier och Copywriting. Vi hjälper dig lyckas digitalt!

Kontakta oss bild

Med oss som partner får du ett team som har kunskap, arbetar passionerat & effektivt!

Har du frågor gällande våra tjänster? Slå oss en signal på 072 – 3292 802 eller fyll i formuläret så återkopplar vi inom kort.

Få en kostnadsfri offert